Obaveštenje o olakšicama u slučaju problema u otplati duga

  • Uvod

Addiko Banka a.d. Beograd (u daljem tekstu: Banka) obaveštava korisnike da počev od 15.10.2025. godine odobrava olakšice u otplati kredita fizičkim licima, preduzetnicima i poljoprivrednicima (u daljem tekstu: Korisnik) sa problemima u otplati duga, pod uslovima i načinom propisanim Odlukom Narodne banke Srbije o olakšicama u otplati kredita („Sl. glasnik RS“, br. 78/2025) (u daljem tekstu: Odluka).

  • Okolnosti koje dovode do primene olakšica

Banka primenjuje olakšice ako u toku trajanja ugovornog odnosa nastupe okolnosti koje Korisnika dovode u teško imovinsko stanje, odnosno ako nastupe druge bitne okolnosti na koje Korisnik ne može da utiče (u daljem tekstu: Okolnosti), i to naročito:

  • Gubitak posla
  • Značajno smanjenje prihoda
  • Pad prihoda poslovanja, problem dobavljača
  • Teška bolest ili teška povreda koja dovodi do umanjenja radne sposobnosti
  • Teške porodične prilike (teška bolest ili smrt supružnika ili dece)
  • Razvod braka (u slučaju sadužništva po kreditu ili ukoliko je jedan od supružnika jemac).
  • Vrste olakšica koje Banka nudi

Banka nudi sledeće olakšice (u daljem tekstu: Olakšice) koje uključuju:

  • Produženje roka otplate
  • Promenu vrste ugovora
  • Odloženo plaćanje celokupnog iznosa kredita, kamate, glavnice, dozvoljenog ili nedozvoljenog prekoračenja, duga po kreditnoj kartici ili određenih rata kredita, za određeni period
  • Smanjenje kamatne stope
  • Odobrenje neplaćanja kredita u određenom periodu u kom Banka ne obračunava redovnu niti zateznu kamatu na dospele obaveze, ali ima pravo da obračunava ugovorenu redovnu kamatu na preostali iznos glavnice
  • Delimičnu otplatu duga
  • Promenu valute u kojoj je izražena obaveza, u slučaju da obaveza nije izražena u dinarima
  • Delimičan oprost i konsolidaciju duga
  • Proglašenje zastoja u otplati za određeni period, u kome Banka ne obračunava redovnu niti zateznu kamatu na dospelo a neizmireno potraživanje, kao ni redovnu kamatu na preostali iznos glavnice, odnosno duga.
  • Uslovi za odobravanje olakšica

U skladu sa navedenom Odlukom, Banka je dužna da Korisniku ponudi neku od Olakšica ako proceni da su nastupile Okolnosti koje su dovele do značajnih teškoća u otplati kredita, ili je na osnovu iskustva razumno očekivati da će do toga doći, odnosno da će redovna otplata kredita biti dovedena u pitanje.

Prilikom procene Okolnosti, ispunjenosti uslova i određivanja vrste Olakšice koju će ponuditi Korisniku, Banka posebno uzima u obzir lične okolnosti korisnika.

Banka nije vezana isključivo zahtevom Korisnika u pogledu određene vrste Olakšice i zahtevanih uslova. Takođe, ukoliko Korisnik insistira na primeni određene Olakšice, Banka ima pravo da zahteva dodatno sredstvo obezbeđenja da bi primenila istu.

Banka neće primeniti Olakšice u slučaju da Korisnik ne odgovori na ponudu Banke u ostavljenom roku, a koji ne može biti kraći od 10 dana.

Banka nije dužna da primenjuje Olakšice za kreditne usluge gde su mere već sprovedene, a gde je nakon sprovedene mere Korisnik zapao u docnju dužu od 15 dana.

Banka nije dužna da primenjuje Olakšice u vezi sa kreditnom uslugom kod koje su Olakšice već primenjene, ali su istekle – ako proceni da primena novih Olakšica ne bi dovela do redovne otplate kredita bez poteškoća.

  • Podnošenje zahteva za odobravanje olakšica

Korisnik može podneti zahtev za odobravanje Olakšica (u daljem tekstu: Zahtev) na sledeći način:

  • Predavanjem popunjenog formulara Zahteva lično u ekspozituri Banke (Formular je dostupan u ekspozituri Banke i na početnoj strani internet prezentacije Banke).
  • Popunjavanjem online Zahteva na internet prezentaciji Banke https://addiko.rs/olaksice-u-otplati-kredita/.
  • Slanjem email-a u slobodnoj formi sa priloženim skenom formulara Zahteva i odgovarajućom dokumentacijom na email adresu Banke zahtevzaolaksice@addiko.com.

Zahtev sadrži opis svih okolnosti koje su značajne za odlučivanje Banke o Zahtevu, a naročito opis uzročno-posledične veze između Okolnosti koje su nastupile i poteškoća u otplati. U prilog Zahtevu, Korisnik dostavlja Banci svu dokumentaciju koja potvrđuje navedene tvrdnje.

Ukoliko se Zahtev dostavlja putem email-a, potrebno je da bude poslat sa registrovane email adrese Korisnika, kao zvanične email adrese Korisnika evidentirane u sistemu Banke. Ukoliko Zahtev stigne sa email adrese koja nije registrovana u sistemu Banke, a kako bi se Zahtev mogao smatrati zvanično podnetim, Korisnik će biti upućen da Zahtev podnese putem registrovane email adrese ili da to učini putem preostalih dostupnih kanala  – ličnom predajom Zahteva u ekspozituri Banke ili popunjavanjem online Zahteva na internet prezentaciji Banke.

  • Postupanje Banke po Zahtevu Korisnika za olakšice

Banka odlučuje o Zahtevu u roku od 30 dana od dana prijema Zahteva i o tome obaveštava Korisnika pisanim putem.

Ako davalac garancije ili subvencije ne dostavi saglasnost Banci na Olakšice taj rok može se produžiti za 15 dana, imajući u vidu da obaveze Korisnika po osnovu kredita odobrenih u okviru garantne šeme Republike Srbije ili s garancijom međunarodnih finansijskih institucija, kao i po osnovu subvencionisanih kredita, Olakšice se mogu primeniti samo uz prethodnu saglasnost davalaca garancije, odnosno subvencije.

Ako je zahtev nepotpun ili neuredan, Banka će u roku od 3 radna dana od dana prijema takvog zahteva Korisnika o tome obavestiti i dati mu uputstva kako da zahtev dopuni, odnosno uredi.

Odluku o Zahtevu Banka će dostaviti Korisniku na svaku email adresu koja je registrovana u sistemu Banke. Izuzetno, u slučaju da u sistemu Banke ne postoji registrovana email adresa Korisnika, Banka će odluku dostaviti na registrovanu adresu prebivališta Korisnika.

  • Pravo Korisnika na podnošenje prigovora Komisiji za olakšice Banke

Ukoliko Korisnik nije zadovoljan odlukom Banke po njegovom Zahtevu ili Banka nije odgovorila na Zahtev u roku od 30 dana od dana prijema Zahteva, Korisnik ima pravo podnošenja prigovora (u daljem tekstu: Prigovor).

Prigovor se Komisiji za olakšice Banke (u daljem tekstu: Komisija) podnosi u roku od 10 dana od dana prijema odluke Banke o Zahtevu, odnosno u roku od 10 dana od isteka roka za donošenje odluke o Zahtevu.

Komisija donosi odluku o Prigovoru i dostavlja je Korisniku u roku od 30 dana od dana prijema Prigovora. Izuzetno, taj rok se može produžiti za 15 dana, ako je potrebno utvrditi dodatne činjenice i okolnosti od značaja za donošenje odluke po Prigovoru, o čemu se Korisnik obaveštava.

  • Pravo Korisnika na podnošenje pritužbe Narodnoj banci Srbije

U  vezi sa odlukom Komisije po Prigovoru, kao i u slučaju da Komisija ne odluči u propisanom roku, Korisnik ima pravo da podnese pritužbu Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: Pritužba).

Korisnik može podneti Pritužbu Narodnoj banci Srbije u roku od 6 meseci od dana prijema odluke Komisije.

Narodna banka Srbije u postupku po Pritužbi ispituje isključivo da li se Banka pridržavala odredaba Odluke kojima se uređuje postupanje Banke po Zahtevu, te u tom postupku ne može naložiti Banci da Korisniku odobri bilo koju Olakšicu.

Addiko Bank Srbija